דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חלוקת רכוש ונכסים על פי החוק 

מאת    [ 03/01/2011 ]

מילים במאמר: 440   [ נצפה 2044 פעמים ]

במדינת ישראל, ישנו חוק איזון נכסים המחלק את הרכוש של זוג המצויים בהליכי גירושין, ולפיו כל מה שנצבר במהלך הנישואין במאמץ משותף, ללא קשר לרישום הנכסים, יתחלק בין הצדדים בחלקים שווים. חוק זה תלוי במועד נישואיהם של בני הזוג.

זוגות שנישאו לפני יום 01/01/74, וכן ידועים בציבור, עליהם חלה חזקה מיידית בשיתוף הנכסים, וכל אחד מן הצדדים יכול לדרוש את חלקו בנכסים בכל עת, ללא קשר למועד פקיעת הנישואין (גירושין או מוות של אחד מבני הזוג).

לעומת זאת, אצל זוגות שנישאו לאחר 01/01/74, וכן ידועים בציבור, חל חוק יחסי ממון, שאומר שאיזון המשאבים הוא דחוי, כלומר, רק במקרה של פקיעת הנישואין, יכול  בן הזוג לדרוש את חלקו ברכוש.

בני זוג שאינם נשואים ומנהלים חיי אישיות כבעל ואישה ומנהלים משק בית משותף מוגדרים ידועים בציבור. אין בחוק קביעה המגדירה את פרק הזמן המינימאלי ליצירת הסטאטוס ומהות היחסים היא שקובעת.

יחסי רכוש של ידועים בציבור אינם מעוגנים לגמרי בחוק כמו במקרה של גירושין, ויש צורך בראייה נוספת שתעיד על כוונת שיתוף באותם הנכסים בכדי לחלוק רכוש לפי חזקת השיתוף. בקביעת אופן החלוקה של הרכוש נבדקים קריטריונים כגון: משך החיים המשותפים, אופי החיים של בני הזוג, המאמץ המשותף ועוד.

גם אצל זוגות לאחר גירושין וגם אצל ידועים בציבור שנפרדו, היקף חזקת השיתוף תקף גם לגבי נכסים עסקיים ובהגדרה של רכוש המשותף נכללים גם זכויות פנסיוניות שנצברו ע"י אחד מבני הזוג, קרנות השתלמות, קופות גמל, ביטוחי חיים, כספים וחסכונות, מניות בחברות וכן רכוש עסקי.

יש לציין שנכסים שנצברו אצל אחד מבני הזוג לפני הנישואין או שעברו בירושה במהלך הנישואין אינם נחשבים בדרך כלל כנכסים משותפים ואינם נכנסים לפן של חלוקת רכוש

בדומה לאופן חלוקת רכוש, גם חובות שנצברו במהלך הנישואין הם חובות משותפים ומחולקים שווה בין בני הזוג, למעט מקרה שבו באופן מובהק לא ניתן לשייך אותם לתא המשפחתי כמו חובות שנוצרו בשל הימורים, בגידות, מעשים בלתי חוקיים וכו´.
נושא הרכוש הינו בתחום סמכותם של בית המשפט ובית הדין הרבני.

הערכאה שבפניה יידונו ההליכים היא זו שאליה הוגשה התביעה הראשונה. כלומר, במקרה והוגשה תביעת גירושין בבית הדין הרבני והתובע כורך את ענייני חלוקת רכוש בתביעה זו, אזי הסמכות נתונה לבית הדין הרבני. אך במקרה שהוגשה תביעת חלוקת רכוש קודם לבית המשפט לענייני משפחה– לא תהא סמכות לבית הדין הרבני לדון בעניינים של חלוקת רכוש.

אלי גולדמן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב